Misiunea roverului Curiosity se desfășoară cu succes. Acum NASA privește către viitorul explorării planetei Marte.

În cadrul simpozionului Uniunii Geofizice Americane (American Geophysical Union) care se desfășoară la San Francisco, a doua zi după ce au fost anunțate rezultatele analizelor chimice efectuate de instrumentele de la bordul roverului Curiosity, NASA a mai făcut un anunț important.

”Administrația Obama este hotărâtă să defășoare un program robust de cercetare a planetei Marte. Cu următoarele misiuni vom face ca America să rămână liderul explorării marțiene, iar către anii 2030 vom face un pas important înainte, prin trimiterea de oameni către Planeta Roșie”, spunea Charles Bolden, administratorul NASA.

Pentru viitorul mai apropiat NASA are în vedere mai multe misiuni.

În 2013 va fi lansată sonda MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN), care are drept obiectiv studierea atmosferei superioare a planetei Marte.

În 2016 va fi lansat landerul InSight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport), care va colecta informații despre interiorul Planetei Roșii.

În anii 2016 și 2018 NASA va colabora la misiunile ESA către Marte. Agenția Spațială Americană va furniza echipamentul Electra, care va asigura comunicațiile, pentru misiunea ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) ESA din 2016 și un echipament esențial pentru studii de astrobiologie pe Marte pentru roverul  ExoMars al ESA, din 2018. (În comunicatul NASA se uită a se face precizarea că implicarea agenției în programul european de cercetare a Planetei Roșii a fost redusă drastic, în urma unei decizii luate anul trecut).

Pentru 2020 NASA are în vedere construirea și trimiterea către Marte a unui nou rover. Proiectul acestuia va avea la bază arhitectura actualului rover Curiosity. Aceasta va duce la o reducere dramatică a costurilor și riscurilor implicate de misiune. Noul rover va îndeplini obiective legate de prioritățile științifice stabilite de Consiliul Național de Cercetare (National Research Council) în 2011 și cele stabilite, în acest, an de către Mars Program Planing Group (Grupul de Planificare a Programului [de cercetarea planetei] Marte).

”Provocarea legată de restructurarea programului de cercetare a planetei Marte a trecut de la cele 7 minute de groază ale coborârii roverului Curiosity [pe Planeta Roșie], către startul a șapte ani de inovație. Noul concept de misiuni marțiene are în vedere bugetul actual și viitor dedicat cercetării marțiene, se bazează pe descoperirile roverului Curiosity și folosește avantajul ferestrelor favorabile pentru lansarea de misiuni către Marte.”, a explicat John Grunsfeld, administrator asociat al NASA.

Deocamdată nu s-au stabilit detaliile legate de instrumentele care se vor afla la bordul viitorului rover marțian, dar este foarte probabil că alegerea lor va fi puternic influențată de ceea ce actualul rover, Curiosity, va descoperi pe Marte.

Ce am mai putea adăuga? Nouă, celor pasionați de explorarea spațială, ni se oferă șapte ani spectaculoși de explorare marțiană… vom fi online cu NASA și cu ESA.

Sursa: NASA