Aşa se pare potrivit cercetătorilor, care au dezvoltat o metodă de a controla conductivitatea electrică a „materialului minune”. Rezultatul va fi probabil materializat în electronicele viitorului, mai rapide, mai flexibile şi mai subţiri.

Cercetătorii de la Northwestern University, din Chicago, Statele Unite, au reuşit să treacă peste unul dintre obstacolele ce stăteau în calea unei largi utilizări a grafenului, respectiv peste imposibilitatea opririi sau reducerii fluxului de curent electric condus de acesta.

Practic, savanţii au descoperit o metodă de modificare chimică a materialului pentru a-l face mai utilizabil.

Până la noua descoperire, singura metodă de obţinere a acestui rezultat era una dezvoltată în anii \’40, respectiv „metoda Hummers”, prin care grafenul era oxidat, însă ea se baza pe acizi agresivi care distrugeau definitiv stratul de carbon.

Noua metodă a celor de la Northwestern University, detaliată în revista Nature Chemistry, oxidează grafenul într-un mod reversibil, fără a-l distruge: „în mod tradiţional, cercetătorii aplică substanţe acide agresive, ca în cazul metodei Hummers, însă acestea distrug stratul (de carbon n.r.), ducând astfel la imposibilitatea controlării materialului…totuşi, prin metoda noastră, oxidul de grafen rezultat este omogen din punct de vedere chimic şi reversibil” susţine unul dintre autorii cercetării, profesorul Mark. C. Hersam.

Pentru a crea oxid de grafen, savanţii au turnat oxigen gazos într-o cameră vidată, în care un filament de tungsten a fost încins la 1.500 grade Celsius, producând desprinderea moleculelor de oxigen în oxigen atomic. Ulterior, atomii reactivi de oxigen sunt introduşi în stratul de grafen, materialul rezultat fiind foarte omogen din punct de vedere chimic.

Cercetătorii speră ca în viitor să găsească şi alte metode de modificare chimică a grafenului, prof. Hersam declarând: „cu ajutorul modificării chimice, comunitatea ştiinţifică a creat o gamă largă de polimeri, de la plasticuri dure la nailon. Sperăm să descoperim o astfel de modificabilitate şi în cazul grafenului.”

Sursa Foto: AFP/Getty Images