Un asteroid, cu diametrul de 50 m, va trece, pe 15 februarie, amenințător de aproape de planeta noastră.

”Este vorba despre un record” declara Don Yeomans, ceretător la NASA pentru Near Earth Object Program (Programul pentru obiectele care trec prin vecinătatea Terrei), ”De când am început supravegherea cerului în 1990, [pentru a identifica obiectele care trec foarte aproape de Pământ], nu am avut nici un obiect care să se apropie atât de mult de noi.”

Asteroidul, numit 2012 DA14, a fost descoperit în februarie 2012, are un diametru de aproximativ 45 m și cântărește circa 130.000 t și, pe 15 februarie, va trece la numai 27.680 km distanță de Terra. Este o altitudine mai mică decât cea la care orbitează sateliții de telecomunicații.

Traiectoria asteroidului 2012 DA14, in ziua de 15 februarie 2013

Pentru a elimina orice neliniște, privitoare la un eventual impact nimicitor, este bine de știut că riscul de ciocnire cu Terra este nul. Abia în 16 februarie 2110, la o altă trecere a asteroidului 2012 DA14, există o probabilitate de impact. Dar și atunci există un risc de doar 1 la 7.692.308,000 ca el să lovească Pământul…

Există o probabilitate foarte scăzută, aproape nulă, ca 2012 DA14 să lovească unul dintre sateliții aflați pe orbita terestră, deoarece sunt extrem de puțini cei care orbitează la altitudinea la care va trece asteroidul pe lână Terra

Așa cum vă spuneam 2012DA14 are un diametru cuprins între 45 și 50 m. Probabil este un asteroid din rocă, iar un eventual imact nu ar avea consecințe catastrofice, decât pentru cei aflați în imediata apropiere a punctului de impact. Meteoritul Tungus, din 1908, care a explodat în atmosferă deasupra Siberiei se pare că avea dimensiuni apropiate cu cele ale asteroidului care va trece pe 15 februarie prin vecinătatea Pământului..

Deși va trece atât de aproape de Terra, 2012 DA14 nu va fi vizibil cu ochiul liber, dar va putea fi observat cu instrumente astronomice relativ modeste. Din păcate trecerea va fi destul de rapidă, circa un grad pe minut (diametrul aparent al lunii este de circa 0,5 grade), ceea ce necesită o oarecare experiență pentru observarea sa de către astronomii amatori. Pe de altă parte, astronomii profesioniști, inclusiv cercetătorii de la NASA, care vor folosi și radare pentru a-l monitoriza, vor acorda o atenție deosebită acestui obiect care va trece atât de aproape de Terra.

Pentru mai multe informații vă invităm să urmăriți acest videoclip, realizat de Science@NASA.

Sursa: Science@NASA