Sonda spațială Voyager 1, de la NASA, urmează să devină primul obiect construit de om care părăsește Sistemul Solar și pătrunde în spațiul interstelar.

Nava, cu o greutate de 722 de kilograme și care a fost lansată în 1977 pentru a explora planetele Jupiter (în 1979) și Saturn (în 1980), a rezistat la marginea Sistemului Solar mult peste așteptările inginerilor.

În ultimii ani, Voyager 1 a transmis pe Pământ date despre intensitatea vântului solar la limita sferei de influență a astrului luminos dar, potrivit NASA, sonda a pătruns acum într-o zonă de „purgatoriu cosmic”, la un an după ce a identificat o încetare completă a manifestării vânturilor solare.

Potrivit cercetătorului Ed Stone, responsabil de proiectul Voyager, sonda pare că se află acum într-o regiune de stagnare din ultimul strat al bulei dimprejurul sistemului nostru solar. Prin urmare, peste câteva luni până la cel mult câțiva ani vom afla într-adevăr cum este spațiul dintre stele. Unele estimări anterioare au indicat luna decembrie a anului 2012 pentru acest moment.

Cercetătorii pot face aceste calcule și aproximări cu ajutorul intrumentului pentru particule încărcate cu energie scăzută aflat la bordul sondei Voyager 1, care analizează viteza vântului solar, dar și alți factori.  Sonda geamănă Voyager 2 nu se află nici ea prea departe în spatele primeia și va pătrunde în spațiul interstelar în următorii doi ani. Se crede că cele două nave vor putea opera cel puțin până în 2020, moment în care se vor afla la distanțe de 20 de miliarde, respectiv de 17 miliarde de kilometri față de Pământ.

Probabil, o lipsă de alimentare cu energie le-ar putea opri transmițătoarele atunci, sau chiar mai devreme, dar sondele vor continua să plutească în derivă prin Calea Lactee, dimpreună cu discurile lor de aur, pe care sunt inserate informații de tip sunet și imagine cu privire la diversitatea vieții și a culturii de pe Terra, în eventualitatea stabilirii contactului cu o specie extraterestră inteligentă.