Anul trecut, într-o peşteră izolată din Munţii Altai, Siberia, au fost descoperite câteva fosile aparţinând unei specii de oameni preistorici. Ulterior, au fost „botezaţi”, după numele peşterii (Denisova), Denisovani. Se pare că aceşti strămoşi au co-existat şi interacţionat cu Neanderthalienii.

Luna trecută, paleoantropologi din întreaga lume s-au reunit la un simpozion, desfăşurat lângă şantierul arheologic de la Peştera Denisova, cu scopul de a lămuri misterul Denisovanilor, de a descoperi mai multe despre identitatea lor şi de a observa cum au influenţat aceştia evoluţia umană.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că Denisovanii au trăit în urmă cu 30.000-50.000 ani, iar datele genetice prelevate dintr-o rămăşiţă a unui dinte şi a unui os de la mână au indicat că s-au amestecat cu alţi strămoşi ai noştri, această interacţiune dând naştere pentru genomul uman unui număr important de celule imune din clasa HLA, ce permit corpului nostru să recunoască şi distrugă patogenii.

Aceleaşi date indică faptul că Denisovanii au constituit o specie, deşi înrudită cu Neanderthalienii, totuşi distinctă din punct de vedere genetic de aceştia. Ca întindere, grupul se întindea în întregul spaţiu eurasiatic. Profesorul Svente Paabo, de la Institutul Max Planck, din Leipzig, Germania, susţine că strămoşii noştri de la acea vreme au fost împărţiţi în două gupuri: Neanderthalienii trăiau în vestul Europei, în timp ce estul continentului şi o parte din Asia era populată de Denisovani.

Mai mult, studiile efectuate indică înrudirea Denisovanilor cu populaţiile actuale din regiunea Melanesiană din nordul şi nord-estul Australiei, ADN-ul acestora conţinând în proporţii de 4-6% ADN de tip denisovan.

Întrebarea care se naşte ca urmare a acestei descoperiri este de ce genele denisovane se regăsesc doar la populaţiile melanesiene şi nu şi la  grupurile de populaţii europide. Potrivit oamenilor de ştiinţă, explicaţia constă în migraţia populaţiilor către Asia de sud-est şi apoi către Melanesia.

Descoperirea rămăşiţelor Denisovanilor face ca numărul urmaşilor lui Homo Erectus să ajungă la patru, pe lângă Homo Sapiens, Neanderthalieni şi specia de oameni pitici descoperită în arhipelagul Indonezian, Hobbiţii, să se adauge acum şi Denisovanii.