Nu, nu este vorba despre o știre cu iz polițist deși misterul este unul similar. Este vorba despre una dintre cele mai enigmatice fosile descoperite vreodată, o fosilă botezată „Jefuitorul de Morminte”, după modul în care animalul în cauză își săpa adăposturi subterane, fosilă pe care cercetătorii au privit-o 121 de ani fără a putea să o încadreze într-un grup animal.

Încă de la descoperirea sa din 1891, în Patagonia, Necrolestes patagonensis a reprezentat o enigmă totală pentru cercetători. Practic, este genul de animal pe care să îl prezinți cu o notă de subsol în care să scrie că nimeni nu știe ce reprezintă, și asta în ciuda faptului că s-a păstrat extrem de bine. Din cele trei grupe de mamifere cunoscute azi (placentale, marsupiale sau monotreme), niciuna dintre ele nu se potrivea cu specificul lui Necrolestes. De abia după ce anul trecut a fost identificat un nou schelet de Necrolestes, oamenii de știință au fost capabili să dezlege enigma seculară. Practic, animalul cu pricina, asemănător cu o cârtiță, nu aparține niciunui tip modern de mamifere, ci unei linii considerate extincte încă de acum 65 de milioane de ani, Meridiolestidae.

Odată cu extincția majoră a vieții din timpul dinozaurilor, cercetătorii au crezut că și grupul mamiferelor Meridiolestidae a dispărut. Practic, un singur reprezentant al acestor misterioase mamifere primitive a supraviețuit extincției, pentru ca să dispară și el la scurtă vreme după aceea. Este exemplul suprem al Efectului Lazăr, efect care se referă la o specie considerată dispărută dar care se dovedește că a existat cu mult după presupusul termen al extincției. Mai ales că misteriosul Necrolestes a supraviețuit până acum 16 milioane de ani, cu mult mai mult decât semenii săi.