Pentru a obţine mai multe date şi informaţii despre evoluția Cosmosului, astronomii au realizat, cu ajutorul Telescopului Sloan, din cadrul Apache Point Observatory, o hartă celestă 3D, care le permite analiza perioadei, din urmă cu 6 miliarde de ani, în care materia întunecată a devenit influenţa dominantă în expansiunea Universului.

Adevărata natură a materiei întunecate nu este cunoscută încă, însă datele obţinute cu ajutorul studiului internaţional de observaţie BOSS (Baryon Oscillation Spectroscopic Survey), care a măsurat tridimensional poziţia a nu mai puţin de un sfert de milion de galaxii, vor mai elucida din misterele sale.

Descoperirea faptului că Universul este într-o continuă mişcare, la viteze din ce în ce mai mari, a fost una dintre cele mai importante ale secolului trecut, până atunci, crezându-se că expansiunea Cosmosului a fost încetinită sub influenţa gravitaţiei.

În zilele noastre însă cercetătorii încearcă să-şi explice acest fenomen, folosind două tehnici pentru a înţelege acceleraţia continuă.

Una dintre acestea priveşte oscilaţiile acustice baryon, unde care au trecut prin începuturile Universului şi au rămas ulterior impregnate pe distribuţia materiei, putând fi folosite în prezent ca referinţă pentru măsurarea geometriei Cosmosului.

Cealaltă, folosită de studiul BOSS, implică analiza modului de grupare al galaxiilor învecinate, cercetătorii putând observa dacă acestea se grupează în modul în care ar fi normal sub acţiunea gravitaţiei: „tot ceea ce am descoperit coincide cu teoria relativităţii generale a lui Einstein, coroborată cu constanta cosmologică…dacă punem semnul opus în faţa constantei, obţinem acceleraţia, prin ecuaţii care coincid perfect cu ceea ce observăm ” declară dr. Rita Tojeiro, de la Universitatea din Portsmouth, membră a grupului internaţional de cercetare.

Proiectul BOSS se bazează pe date obţinute cu ajutorul Telescopului Sloan, din cadrul Apache Point Observatory, din New Mexico şi este finalizat în proporţie de 30%. În 2019, ESA doreşte să se implice în proiect, prin lansarea misiunii sale Euclid, care va cartografia 50 de milioane de galaxii, situate la distanţe de până la 10 miliarde ani lumină de noi.

În prezent, harta tridimensională BOSS a Universului conţine detalii ale poziţiilor unui număr de 250 de mii de galaxii, situate la distanţe de până la 6 miliarde ani lumină de Terra, fundamentale pentru înţelegerea materiei întunecate, care în acea perioadă a devenit \”motorul\”  expansiunii Universului.