În general se crede că păsările ştiu să-şi construiască cuiburile din momentul naşterii, din instinct. Un studiu recent efectuat arată însă că ele de fapt deprind această aptitudine şi o îmbunătăţesc pe parcurs.

Oamenii de ştiinţă au demonstrat că păsările se folosesc de experienţă pentru a-şi îmbunătăţi tehnica de construcţie a cuiburilor, pe parcursul vieţii realizând din ce în ce mai puţine „erori de proiectare”.

Cercetătorii au filmat păsări mascul din specia africană Ploceus velatus în Botswana construind cuiburi din iarbă şi au observat faptul că acestea îşi schimbau tehnica de execuţie de la un cuib la altul şi că modul de construire diferea de la o pasăre la alta.

Oamenii de ştiinţă, de la Universităţile Edinburgh, St. Andrews şi Glasgow, alături de colegii lor din Botswana, au observat totodată că pe măsură ce căpătau experienţă, zburătoarele scăpau din ce în ce mai puţine fire de iarbă în procesul de construcţie.

Unul dintre autorii studiului, Dr. Patrick Walsh de la Şcoala de Ştiinţe Biologice a Universităţii Edinburgh, susţine că „dacă păsările şi-ar construi cuiburile ca urmare a unei aptitudini dobândite genetic, toate ar avea acelaşi mod de execuţie, dar nu este cazul, păsările observate construind în mod diferit…se pare că în cazul lor este aplicabil principiul potrivit căruia experienţa se capătă în timp.”

Totuşi, dr. Walsh avertizează că rezultatul cercetării nu presupune în mod automat că absolut toate speciile de păsări se folosesc de experienţă pentru a construi cuiburi. Dar, cel puţin cu privire la specia analizată, Ploceus velatus, am putea concluziona că modul în care îşi folosesc experienţa acumulată pentru a construi reprezintă un semn de inteligenţă.