În seria Star Trek, nava cosmică Enterprise se deplasează fără probleme dintr-o galaxie în alta folosind așa-numita „viteză warp”, mai mare decât cea a luminii. Totuși, în lumea reală, avertizează cercetătorii după ce au realizat o simulare a conceptului „warp”, o astfel de forță pentru propulsie s-ar comporta destul de diferit, comparativ cu povestea.

Cercetătorii Universității din Sydney cred că, dacă „deplasarea warp” ar fi posibilă, nava care s-ar folosi de ea ar genera la destinație raze gamma și particule de mare energie care ar distruge orice formă de viață în locul cu pricina, ca un fel de explozie stelară.

Fizicienii au analizat teoretic modul în care materia s-ar putea comporta sub incidența unei „deplasări warp”, cunoscută și ca „deplasare Alcubierre”. Potrivit simulării, particulele s-ar aduna într-un cluster letal împrejurul bulei create în spațiu-timp folosită de navă pentru a „sări” prin spațiu.

Adevărata problemă ar apărea abia atunci când vehiculul cosmic ar frâna. Regiunea de spațiu din fața unei nave care încetinește de la viteză supraluminică la viteză subluminică ar fi împroșcată cu o rază concentrată de particule cu o foarte mare energie, susțin fizicienii.

Deplasarea Alcubierre reprezintă o mișcare teoretică mai rapidă decât lumina, închipuită de fizicianul Miguel Alcubierre în 1994, manifestată atunci când o bulă de „energie negativă” dimprejurul unei nave ar expanda spațiul și timpul din spatele său, comprimându-le pe cele din fața sa. Această manevră, cel puțin în teorie, ar face posibilă călătoria la viteze supraluminice, grație distorsionării spațiu-timpului.

Dar, se pare că o astfel de călătorie ar fi și destul de neindicată, deoarece Legea Generală a Relativității face ca impusul de energie eliberată în fața unei nave la sosirea acesteia la destinație nu are o limită superioară, crede Brendan McGonigal, de la Universitate din Sydney. Tot el susține că până și pe distanțe mici energia lansată în fața navei deplasată cu viteza warp ar fi destul de mare încât să distrugă totul.

Deși, bineînțeles cercetătorii sunt seduși de ideea „vitezei warp”, pericolele pe care ea le-ar presupune nu trebuie să ne îngrijoreze, deoarece încă ne sunt ascunse secretele vitezei supraluminice, precum și crearea unei bule e de energie negativă. Pentru moment, ne rămâne Star Trek.

Foto