Pentru prima dată, o echipă de cercetători a recreat mediul în care primii reprezentanți ai genului Homo, posibil și strămoșii acestora, își duceau viața de zi cu zi. Totul după ani de eforturi în care au fost colectate mii de mostre de plante și resturi fosile. Este vorba despre situl de la Olduvai Gorge, Tanzania, situl în care au fost descoperite primele fosile ale lui Homo habilis, în anul 1959.

„Acești prezumptivi strămoși ai umanității, aflați la limita dintre australopiteci și oameni, aveau acces la apă, la hrană și la adăpost la Olduvai Gorge. Aveau acces chiar și la pietrele necesare creării primelor lor unelte. Însă nu vă imaginați că viața lor era un Rai”, afirmă Gail M. Ashley, cercetător în cadrul Universității din Zurich și lider al echipei de cercetători, în studiul publicat în PNAS.

Reconstrucția mediului de la Olduvai Gorge, de acum 1,8-1,9 milioane de ani, a arătat că acesta era un paradis natural, cu izvoare de apă dulce, păduri și savane.

Surpriza a venit în momentul în care paleoantropologii au realizat că Olduvai Gorge nu este un sit în care acești primi hominizi să fi locuit, și asta în ciuda numeroaselor fosile descoperite. „Credem că acești hominizi doar profitau de sursa de apă care se afla aici. De asemenea, profitau de faptul că animalele veneau aici ca să se adape. Puteau vâna sau puteau colecta resturile rămase de la animalele ucise de prădători”, adaugă Ashley.

Nu se poate spune cu exactitate cât anume erau capabili să vâneze acești oameni și cât erau necrofagi. Este cert însă că aportul de carne și-a adus contribuția la dezvoltarea creierului lor. La fel de sigur este că exista o competiție acerbă între ei și marile carnivore africane. De aceea, susțin cercetătorii, carcasele animalelor nu erau consumate acolo unde erau găsite, ci duse în pădurile rare de palmieri și acacia, acolo unde era oferită o minimă siguranță în fața prădătorilor.

Olduvai Gorge este un loc pe care primii oameni l-au frecventat pentru o perioadă lungă de timp, susțin paleoantropologii implicați în proiect. Pentru mii și mii de ani. Însă competiția cu leii, hienele sau leoparzii din trecut făcea ca viața lor să fie una extrem de riscantă și de dificilă. Ei veneau aici doar pentru resursele de apă dar, și mai interesant, pentru crustaceele, scoicile și melcii care le ofereau un aport nutrițional consistent.