Nu doar speciile animalele sunt amenințate cu dispariția. Primul studiu realizat vreodată cu privire la situația florei actuale arată că ne aflăm în fața unui veritabil dezastru. Una din cinci specii de plante de pe Terra riscă să dispară în viitorul apropiat. Motivele sunt diverse, de la încălzirea globală, boli și până la apariția speciilor invazive.

„Avem deja studii cu privire la soarta păsărilor, a insectelor, a mamiferelor, dar un studiu care să cuprindă flora globală nu a fost realizat până acum. Și este incredibil faptul că flora nu a fost luată în calcul, dată fiind importanța ei covârșitoare pentru viața noastră de zi cu zi. Iar studiul nostru vine să umple acest gol”, declară Dr. Kathy Willis, director al Grădinii Botanice Regale Kew din Richmond, Marea Britanie.

Conform autorilor studiului, în prezent ne sunt cunoscute 390.900 specii de plante, dintre care 369.400 sunt plante cu flori. Există însă numeroase zone pe glob în care un recensământ al plantelor nu a fost încă efectuat. Numai anul trecut au fost descoperite circa 2.000 de specii noi. Peste toate, genomul a numai 139 de specii a fost descifrat, ceea ce face ca eforturile de salvare a lor să fie extrem de dificil.

Oamenii folosesc cel puțin 30.000 de specii de plante pentru hrană, construcții sau medicină, și au depus eforturi ca acestea să primeze în fața speciilor sălbatice. Astfel, schimbarea habitatului a dus la dispariția sau pericolul de dispariție a numeroase specii de plante. Modificările climatice reprezintă un alt pericol major. Nu în ultimul rând, oamenii au ajutat la proliferarea speciilor invazive, astfel încât azi vorbim de peste 5.000 de specii de plante care cauzează pierderi de miliarde de euro anual. Concluzia studiului este că 21% dintre speciile actuale de plante riscă o extincție iminentă. Acest procent ar putea să scadă dacă un inventar cât mai exact al acestora ar fi realizat în viitorul apropiat.